Hoppa till sidans innehåll
Foto: Benjamin Hailemariam

Upp & Hoppa - med Alvik Basket

08 FEB 2019 17:00
Något som numera är väl känt är att vi i Sverige i dagsläget sitter alldels för mycket stilla. Även fast det i första hand inte gäller för Alviks nästan 900 aktiva så är det en samhällsutmaning som vi gärna vill hjälpa till att motverka.
  • Uppdaterad: 08 FEB 2019 17:00

Sverige står i dagsläget inför en allvarlig samhällsutmaning. Idag rör sig barn och unga på sig för lite, och dessutom äter de alldeles för dåligt. På grund av att barn växer upp med olika förutsättningar finns det också stora skillnader dom.  

Det har bland annat publicerats statistik som visar att 75% av alla 4-åringar i Sverige rör på sig mindre än man bör för att kunna leva ett hälsosamt liv. 

För mycket stillasittande leder till en rad negativa hälsoeffekter. Risken för bland annat depression, sömnstörningar, diabetes typ 2 och hjärt-kärlsjukdom ökar med ett underskott av fysisk aktivitet och ohälsosamma matvanor.

För att försöka vända dagens ohälsosamma trend vill den icke vinstdrivande organisationen Generation Pep skapa en folkrörelse för mer fysisk aktivitet, bättre matvanor och en mer jämlik hälsa för barn och unga.

 

Initiativtagare är Kronprinsessparet, och Generation Pep arbetar bland annat för att vara en röst för frågan kring barn och ungas hälsa. Med hjälp av kampanjer, rapporter och andra kommunikationsinsatser vill de sprida kunskap och engagemang kring dessa oerhört viktiga frågor.

För ungefär ett år sedan startade Alvik Basket, som ett initiativ i samma linje, Alvik Kids Club. Med det långsiktiga målet att kunna leva ett hälsosamt liv engegerar detta initiativ inte mindre än ca 150 barn mellan 3-6 år. Att kidsen dessutom får lira basket är ju bara en bonus.

Under januari och fram till och med 14 februari driver Generation Pep en kampanj som heter "Upp och Hoppa, Sverige". Denna kampanj syftar till att under en kortare period, ännu mer intensivt, försöka inspirera barn och unga till mer fysisk aktivitet i vardagen och till mer rörelseglädje. 

Givetvis ville Alvik Basket hoppa på det här tåget och vara en del av "Upp och Hoppa, Sverige". I samband med herrarnas match mot Trelleborg i söndag 10/2 genomförde därför Alvik sitt bidrag till kampanjen.

I halvtid fylldes planen med föreningens minsta kids födda 2010, som alla fick visa vad spontanbasket och spontanrörelse innebär. I korgarnas nät hängdes också rockringar som barnen fick kasta basketbollar i. Alla barn var självklart välkomna in på planen för att vara med.

Om Generation Pep:

Generation Pep är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. Målsättningen är att ena människor, organisationer och företag för att tillsammans underlätta för alla barn och ungdomar att leva ett hälsosamt liv. Initiativtagare är Kronprinsessparet, bakom initiativet står ledande svenska företag, stiftelser och ideella organisationer. Läs mer på www.gen-pep.se

Skribent: Alvik Basket
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Alviks BBK - Basket
Bergslagvägen 60
16875 Bromma

Kontakt:
Tel: 08870410
E-post: This is a mailto link